CUENTAS DE BRUXAS NA TERRA DE MIRANDA por Clara Castilho

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A propósito do que tenho vindo a falar, a propósito de neste blog se ter vindo a falar da língua mirandesa e a propósito do filme de António Vitorino de Almeida – O Tempo e as Bruxas – a sair em Dezembro, fui repescar o livro “Cuntas de bruxas” de António Bártolo Alves, da editora “apenas”e que é uma edição bilingue. O autor é professor e investigador, doutorado em linguística com uma tese sobre a língua e a cultura mirandesa. No site http://mirandes.no.sapo.pt/BEestudos.html podem consultar mais sobre o assunto. E escolhi transpor-vos algumas passagens do livro em mirandês. O texto não segue a ordem em que as frases aparecem no livro. O autor que me desculpe se não fui fiel ao espírito, mas pareceu-me, nestas condições de tão curto espaço, assim fazer mais sentido.

La bruxarie ye un fenómeno social, mental, religioso i patológico cun las ourígenes a pardéren-se na nuite de ls tiempos, imbora l fenómeno cuntinue a eisistir talbeç mais do que aquilho que se pensa. Eilha nun ye solo la subrebibéncia de ls tiempos antigos, mas continua a tener ua funçon fundamental no anterior desta micro-sociedade.

 

Las crenças populares represéntan un sistema i ua maneira de bida bien ourganizado. Las práticas mágicas móstran-se eilementos fundadores de l’eindentidade de l grupo quier na sua spression quer na sue eficácia. Neste sentido dében tamien ser respeitados ua beç que nun son, cumo muitas bezes se pretende fazer crer, ua forma atrasada ou pré-científica de pensar.

 

Na Terra de Miranda, las bruxas, se bien que temidas, son aceites cun naturalidade. Las bruxas (malas) ténen sues raízes na queston de l’ambibaléncia de l maravilhoso, de l Bien i de l Mal. Las bruxas buonas son andispensables.

 

Mas las bruxas nun aparécen solo na Tierra de Miranda. Cun efeito, encontramos práticas eidénticas an zonas i cibelizaçones de tan longe que ban de l Stremo-Ouriente a la índia, passando puls pobos mediterrânicos, até l’América pré-colombiana.

 

Bosch

L cristianismo dialogava cun ls paganos, tentando cumberti-los i cumbencé-los que las bruxas e outras formas de magie nun éran reales ou anton qu’éran obra de l demonho. Apuis, passou a cunsiderar la bruxerie cumo ua doença i, finalmente, cumo ua amenaça. Outelizando l’eimaige de Julio Caro Baroja, cun l triunfo de l cristianismo i cun la chegada de l’ousteridade eiclesiástica al poder, la relaçon  cun los paganos deixou de ser “bertical” i passou a ser “hourizontal”. L mundo, esse passou a tener ua strutura piramidal: na cabeça stá Diuus, cun ls sous anjos, serbidores i adoradores; apuis ls mortales; mais abaixo ls spíritos malinos, l demonho i ls monstros; i, no alheçace de la pirâmide, ls cundenados.

 

Apreséntan-se cumo ua actualizaçon de la cultura popular, cumo ua spécie de medicina total, pa las pessoas, pal s animales o upa las culturas. Por isso eilhas son, cumo las fuorças misteriosas que habítan l mundo, ambibalientes, i las suas açones tanto puoden ser benéficas cumo maléficas. Las pessonas recuorren a eilhas an causo de “necessidade”, mas fúgen deilhas porque acredítan na eificácia de ls sous actos. La sua posiçon social ye normalmente de marginalidade, nó cumo resultado d’ua einemisable abierta, mas cumo cunsequéncia de l sou stado misterioso i sagrado.

 

Em comentário, apresentarei, posteriormente, a versão em português.

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